Khamis, 12 September 2013

MISI SINAR HARAPAN “SECANGKIR KASIH, SECALIT SINAR” untukmu HAFIZ


Untuk melihat maklumat lanjut, matlamat&latarbelakang MISI ini klik di SINI


KISAH 1

MISI  SINAR HARAPAN
“SECANGKIR KASIH, SECALIT SINAR”
UNTUKMU
HAFIZ
Kisah HAFIZ antara yang banyak meninggalkan kesan di hati kami. Anak kecil ini telah lalui kehidupan yang perit sepanjang zaman kanak-kanaknya. Namun, di wajahnya tergambar rasa puas kerana tanggungjawabnya sebagai anak sudah tertunai..
Latar Belakang

Menziarahi HAFIZ...  sekitar Ogos 2012
Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul... inikan pula bahu yang memikul beban cumalah seorang kanak-kanak kecil..MOHAMAD AMIRUL HAFIZ B. MUSTAFA, 13 tahun, dr Kg.Kubang Pak Hitam,Meranti,Pasir Mas, Kelantan.
Kisah sebelum ini boleh dibaca di SINI




Hafiz ditinggalkan ibu seawal umur 4 tahun. Tinggallah Hafiz bersama bapanya. Sehinggalah bapanya jatuh sakit akibat strok dan terlantar tidak dapat bergerak... Hafiz terpaksa lupakan niatnya untuk meneruskan pelajaran. Dalam usia 10 tahun, Hafiz memikul tanggungjawab menjaga ayahnya..

Kisah penderitaan Hafiz disiarkan dalam Sanggar Suri pada tahun 2012 dan Alhamdulillah mendapat perhatian sahabat2. Alhamdulillah kehidupan Hafiz kian terbela..

Namun, janji Allah tidak dapat dihalang..akhirnya ayah Hafiz pergi jua menghadap Ilahi pada 25 Jun 2013. Hafizlah satu-satu anak yang setia menjaganya, walaupun terpaksa meninggalkan alam persekolahan pada usia muda. Hafiz kini berumur 13 tahun..anak yatim yang sebatang kara..
Kisah selanjutnya di SINI
MISI  SINAR HARAPAN “SECANGKIR KASIH, SECALIT SINAR” utkmu HAFIZ

1. Misi Mahligai Hafiz

Alhamdulillah..hasil inisiatif & keprihatinan sahabat2 Sanggar Suri juga sahabat2 di Rantau Panjang, kita dapat bina rumah baru untuk Hafiz & arwah ayahnya..
Kisah selanjutnya di SINI





2. PERSEKOLAHAN HAFIZ

Alhamdulillah..setelah arwah ayah Hafiz kembali ke Rahmatullah. Sahabat Sanggar Suri telah menguruskan persekolahan adik Hafiz. Hafiz selamat didaftarkan masuk ke Tahfiz Quran Darul Riyadh Gual Tinggi, Rantau Panjang, Kelantan.

Kisah selanjutnya di SINI

 Alhamdulillah..akhirnya Hafiz dapat mencapai impiannya..sudah lama dia impikan untuk meneruskan pengajian di Mahaad Tahfiz. Janji Allah itu benar.. jasa anak kecil ini menjaga ayahnya sewaktu hayatnya tidak disia2kan.. Alhamdulillah, pelbagai bentuk bantuan sudah diterimanya. Walaupun begitu, kasih ayah tiada galang gantinya..
Kami berusaha untuk tetap mencurahkan perhatian & kasih kepada Hafiz yang kini sebatang kara..
Alhamdulillah untuk yuran pengajian RM200 dan sara hidup RM100 sebulan ditanggung sahabat2 Sanggar Suri. Pemegang amanah & sahabat yang bertanggungjawab menjaga Hafiz di sana ialah sekumpulan anak muda Sahabat Sanggar Suri kawasan Rantau Panjang yang menamakan barisan mereka sebagai VISI HANIF RP. Jazakumullah khairan kathira..
Semoga ada Sinar di hujung terowong..dan semoga Allah tetapkan kita untuk istiqamah memimpin Hafiz sepanjang perjalanan mencapai Sinar itu..amin
Wajah2 terbaru HAFIZ.. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila titipkan ulasan anda di sini