Khamis, 18 Oktober 2012

Universiti Kehidupan: "Neraka Abah"...


Siapa yang menonton telefilem "Neraka Abah" semalam? Saya bukanlah penggemar drama, bukan juga seorang pengulas.. Tapi drama itu dekat dengan pengalaman kami sebagai sukarelawan.. Dalam bulan ini sahaja ada beberapa kes seumpamanya sampai kepada kami..dengar berita sahaja sudah mengalir air mata...inikan kalau melihat sendiri penderitaan mereka.

Selalu sangat kami terima info.."..kesian anak2, mak pula kerja siang malam sampai sakit2...tapi nak bantu serba salah sebab abahnya ada... tapii???". Maka kami pun faham..dan kami lagi serba salah, kerana amanah yg kami bawa ini berat. Perlu disaring, diteliti & diziarahi dahulu...sebelum membuat keputusan.

Ada ibu mengadu pada kami kenapa mereka tidak dibantu sedangkan mereka terdiri drp golongan ibu tunggal & miskin..apabila diselidiki & ditanya pada wakil team kami...Jawapan sahabat ini buat kami terkedu.." Kita bukan tak nak tolong, kak..ibu ini baik..anak perempuannya juga bailk...dua2 ibu tunggal. Tapi anak2 & cucu2nya hanya dua orang sahaja yang "menjadi", yang lain kalau bukan pengedar dadah, jadi penagih dadah..dan bila mereka perlukan bekalan, duit ibu2 mereka diperasnya..kadang2 atas dasar tak sampai hati lihat anak menderita, dengan rela hati si ibu serahkan wang hasil titik peluh mereka untuk anak2 dapatkan bekalan dadah."..

Ada juga kes bapa meninggal akibat dadah...ibu pula menderita penyakit kanser. Dan belum sempat kami ziarah, khabar diterima ibu malang itu telah kembali ke Rahmatullah...tinggallah anak2 yatim piatu yang harus cekal bersama meneruskan perjuangan.

Khabar terbaharu mengenai 3 beradik berumur 2, 4, 6 tahun juga baru kematian ibu meruntun hati kami. Ayahnya pula lebih kuranglah watak abah dlm drama semalam. Anak bongsunya pun tidak betul jalannya akibat kecederaan didera ayah sendiri. Selepas kematian ibu tempat bergantung, ayah pula menghilang. Mendapat ehsan jiran sebelum dipisah-pisahkan, diambil menjadi anak angkat keluarga yg berlainan..Sayu sangat, tak dapat digambarkan anak-anak sekecil itu tiba-tiba hilang tempat bergantung dan terpaksa berpisah pula adik-beradik.

Belum reda rasa hiba, ada pula sahabat datang membawa berita..ada 5 orang anak yatim piatu..baru kematian ayahnya akibat dadah. Ibu juga baru juga meninggal.. umur anak-anak mereka  baya anak2 kami..yang sulung baru 13 tahun. Khabarnya, mereka akan diserahkan pada Jabatan Kebajikan..aduh..sayunya.

Dan Sabtu ini, insya-Allah klu tidak ada aral kami akan ziarah satu keluarga ibu tunggal 11 anak (2-19tahun)..anaknya yang sudah berkahwin pula kematian suami, ada tiga anak ..pun tinggal bersama mereka. 15 orang tinggal dlm satu rumah kecil??..

Abah mereka mana??..Ini jawapan ibu yang tabah itu "

" Saya ditinggalkan suami tanpa nafkah. Kalau balik pun, dia minta saya duit. Setakat ini tiada apa-apa bantuan untuk diri saya dan anak-anak. Mengharapkan pihak puan dapat membantu saya mana-mana yang boleh"....khabarnya, suami beliau kerap keluar masuk penjara..

Kami..  Team Sanggar Suri ..tidak menjanjikan bulan bintang...kami juga mungkin tidak dapat berikan kail, sekadar seekor ikan buat alas perut.  Namun kami yakin bahawa kisah-kisah ini disampaikan oleh Allah kepada kami bukan sekadar untuk diratapi....kisah2 kehidupan ini dipaparkan satu-persatu di depan mata kami sendiri agar kami berfikir...dan dengan sedikit ruang masa & kudrat untuk paparkan kisah ini kepada sahabat2 lain..bersama doa agar ada hati-hati terbuka untuk membantu meringankan beban mereka. Kami hanya petugas, yang bertugas untuk Allah dan kerana Allah..

Elly
Sanggar Suri
www.Eksekutifsuri.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila titipkan ulasan anda di sini