Khamis, 13 Disember 2012

Misi Sinar Harapan : Misi Kembali ke Sekolah 2013

Misi Sinar Harapan : Tunaikan Harapan Mereka, Harapkan Keberkatan utk Kita




Dalam usaha kecil kami ini ada sahaja terdengar suara2 sinis memperkecilkan usaha kami..  “sekadar memberi ikan, tidak memberi kail…” Namun bagi kami kalau hanya “ikan” yg mampu kami sumbangkan, setakat “ikan” yang kami hulurkan, setidak2nya ada juga makanan utk mereka sekadar cukup sebulan dua, drp mereka kelaparan mengharap “kail” yang tk kunjung tiba... 

Kami sekadar segolongan rakyat marhaaen yang cakna tentang nasib rakyat marhaen yang lain.. Apapun..kami tetap berpegang pada pegangan bahawa.. “biar manusia tak pandang, asalkan Allah tak lepaskan pandangan-Nya terhadap usaha kami ini…”

Namun, tanpa sedar “kail” yang tidak kelihatan itu telah lama kami hulurkan..keutamaan perjuangan kami adalah menitikberatkan perkembangan kanak-kanak dan pendidikan. Itulah perjuangan kami yang kami realisasikan melalui Misi Kembali ke Sekolah & Misi Menara Gading, Tajaan Yuran Tahfiz, dan Tabung Susu utk Anak Yatim & Fakir Miskin..

Mungkin nampak kecil, tapi sekurang2nya sumbangan para sahabat ini diharapkan membawa perubahan besar dlm kehidupan mereka….kesannya mungkin tidak kelihatan sekarang, tetapi insya-Allah melalui pendidikan yg sempurna ini dapat membantu anak2 ini mengubah masa depan keluarga..

Antara kisah yang Allah temukan kepada kami..


Mariam & Fatimah.. anak2 ini ini punya cita-cita yang besar. Dibesarkan dalam keluarga besar dlm kehidupan serba kekurangan di sebuah perkampungan terpencil di daerah Dong, Pahang. Anak yatim 12 adik-beradik ini baru kehilangan ayah tempat bergantung sebelum Ramadan baru2 ini.
Pernah tercicir daripada alam persekolahan selama 2 tahun.. tapi, syukurlah mereka punya ibu yang kuat & tabah… dengan hanya berjalan kaki yang jauh jaraknya, ibu ini ke sekolah berjumpa guru besar untuk merayu anak2nya kembali ke sekolah. Ibu ini..hanya seorang rakyat marhaen yg tidak punya latar belakang pendidikan, tapi punya pandangan masa depan yang jauh dan keyakinan yang tinggi.
Alhamdulillah, mereka diterima semula bersekolah dan teruskan perjuangan.  Usaha itu tangga kejayaan..walaupun tertinggal dua tahun ke belakang, mereka dapat juga mengejar kejayaan. 
Fatimah mendapat 3A dlm UPSR tahun 2011, dan Mariam mendapat 5A dlm UPSR tahun 2012.  



Ramadan & Fitri.pasangan kembar yang tinggal jauh di pendalaman dikelilingi pokok-pokok getah di sebuah daerah di Machang, Kelantan.  Juga pernah tercicir sewaktu tingkatan 3..akibat kemiskinan, kala rakan-rakan lain sibuk mentelaah pelajaran, anak-anak2 ini bangun sebelum subuh untuk bersama2 menoreh getah..

Tapi Allah itu adil..cita-cita besar anak2 ini tidak terbiar begitu sahaja… mereka akhirnya mendapat rezeki untuk menyambung pelajaran. Dan usaha gigih mereka berbaloi..mereka tersenarai antara 10 pelajar terbaik SPM dan Ramadan menjadi pelajar terbaik SPM 2011 peringkat daerah Machang..Alhamdulillah…

Alhamdulillah..melalui Misi Menara Gading..kami sepakat bersama sahabat2 membantu anak2 ini melunaskan yuran & belanja ke IPTA baru2 ini..

Alhamdulillah..walaupun sekadar bantuan bagi meringankan beban, sudah ramai anak2 yatim & miskin yang dapat kita bantu untuk meneruskan pengajian sama ada di sekolah atau di menara gading. Mungkin ada yang tidak percaya betapa ada anak2 ini terpaksa melupakan cita-cita mereka akibat kemiskinan…

Tegarkah kita membiarkan anak2 bijak seumpama Mariam, Fatimah, Ramadan & Fitri ini terbiar tanpa pembelaan??..berapa ramai lagi anak2 yg senasib dengan mereka yang kita tidak tahu @ terlepas pandang? Betapa anak2 ini, tanpa bantuan, tanpa kemewahan, ..hanya berbekalkan kecekalan dapat mencipta kejayaan dalam kehidupan serba kekurangan..
 

...apalah gunanya usul tanpa tindakan..bagai debu diterbangkan angin..

Apapun ikhlas itu apabila kita tenang dan puas dengan apa yg kita lakukan... tidak penat & tidak terguris oleh apa2 cabaran & hinaan yg mendatang..

Sesungguhnya kami benar2 terharu dengan ukhwah tanpa sempadan yang Allah bina utk mengikat persahabatan kita..tanpa nama persatuan @ apa2 gabungan, tanpa fahaman politik, kadang2 tanpa mengenal bangsa & agama...tapi Allah campakkan kasih sayang & kepercayaan dalam hati kita..demi memperjuangkan satu matlamat:
"Misi Sinar Harapan : Tunaikan Harapan Mereka, Harapkan Keberkatan utk Kita"


Semoga perjuangan kita sentiasa diiringi bantuan Allah, keredeaan & keberkatan-Nya..amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila titipkan ulasan anda di sini