Ahad, 7 Januari 2018

MISI PEMBANGUNAN MADRASAH & PUSAT TAHFIZ : Tajaan Yuran Pelajar


[ MISI TAJAAN YURAN TAHFIZ 2010-2018]

Misi Jelajah Kampung : DESTINASI KE-2

30 DIS 2017 (SABTU )

PUSAT KEBAJIKAN TAHFIZ AL-QURAN & PENGAJIAN AGAMA ISLAM
BANGGOL KULIM, RANTAU PANJANG, KELANTAN.

(Dikenali juga sbgTahfiz Hj Loh atau Tahfiz Banggol Kulim)

Pengasas: Almarhum Tuan Guru Hj Abdullah (Tok Hj Lah)

Alhamdulillah setinggi-tinggi syukur ke hadrat Allah swt kerana kita dapat teruskan secara istiqamah Misi Tajaan Yuran Pelajar Tahfiz ini. Program ini bermula pada Disember 2010. Jutaan terima kasih kepada penderma yang istiqamah dalam program ini. Semoga amalan kita ini diterima Allah dan menjadi bekal di akhirat nanti.

Alhamdulillah baru2 ini dapat bertemu dengan tenaga pengajar & anak-anak tahfiz di bawah Tajaan Sahabat SanggarSuri. Kami turut sampaikan buah tangan kiriman sahabat penaja buat anak-anak angkat mereka & untuk Madrasah.

Di kesempatan ini, kami berbincang dari hati ke hati. Menurut ustaz, Penaja selalu menaruh harapan tinggi pada pelajar dan berharap pelajar dapat hafal al-Quran dengan cepat. Namun, untuk Misi tajaan ini ustaz pilih pelajar2 yang sederhana dari segi keupayaan menghafaz tetapi punya semangat yang tinggi untuk menuntut ilmu & rajin berkhidmat. Bagi pelajar2 cemerlang mereka dapat berdikari sendiri malah ada antaranya mampu tanggung keluarga. Ini disebabkan pelajar yang cemerlang mendapat bayaran yang lumayan setiap kali dijemput menjadi Imam terawih atau program2 lain.

Di sini, kebanyakan yang datang belajar adalah dari keluarga kurang berkemampuan tetapi rajin & ada kesungguhaan untuk menuntut ilmu. Cara ajaran pegasas Madrasah ini, Almarhum Tuan Guru Hj Abdullah (Hj Loh ), amat teliti & mendalam, dan mengambil masa yang lama..

Anak2 yang kita taja ini terdiri daripada keluarga miskin yang kebanyakannya anak yatim. Tetapi rajin & semangat belajar. Mereka juga ringan tulang berkhidmat di Madrasah sebagai pembantu ustaz, tukang masak dan sebagainya. Malah ada yang sudah boleh mengajar.

Menurut pengalaman ustaz, golongan inilah yang akan masuk dlm masyarakat terutama di kampung2 untuk berbakti sbg pengajar. Walaupun keupayaan menghafaz kurang, tapi Hal2 berkaitan ilmu al-Quran & tajwid mereka mudah faham dan sudah mampu sampaikan dalam pengajaran.

Semoga usaha ini dapat diteruskan secara istiqamah & diberkati Allah. Amin..

***************************

[ MISI PEMBANGUNAN MADRASAH & PUSAT TAHFIZ : Tajaan Yuran Pelajar ]

Suatu Projek Pembangunan Madarasah & Pusat Tahfiz. Keutamaan untuk membantu anak-anak yatim & miskin mengikuti Pengajian Islam, Al-Quran & Tahfiz dengan menaja yuran mereka. Kriteria pilihan: akhlak terpuji, rajin & ada kesungguhan dalam pembelajaran.

Juga membantu Madarasah untuk mendapatkan dana bagi membaik pulih bangunan, menampung kos makanan, pengurusan dan sebagainya.

Sekiranya ada yang berminat untuk mendapatkan saham akhirat untuk bersama menaja anak-anak Tahfiz atau membantu pembangunan Pusat Tahfiz&Madrasah harap dapat hubungi admin page: Misi Madarasah&Tahfiz Sanggar Suri atau FB: Elly (SanggarSuri).

Jazakumullah khairan kathira..

Untuk tujuan penyelarasan, mohon pm admin page: Misi Madarasah&Tahfiz Sanggar Suri untuk Tajaan & Sumbangan. Jazakumullah khairan kathira..

#misitajaanpelajartahfiz
#pelajartahfiz
#tahfizhjloh
#sanggarSuri






















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila titipkan ulasan anda di sini